گزارش برنامه قله کل قدویس و آبشار آب ملخ دنا در سمیرم اصفهان

🔸مدت برنامه: ۵ روز - سطح برنامه : کوهنوردی سنگین
🔸تاریخ اجرا: ۴ لغایت ۹ تیرماه
🔸سرپرست: آقای مجید زاده تراب

شرح گزارش برنامه : درروز یکشنبه مورخه 04/04/96 همراه با 9 نفر از اعضا باشگاه در ساعت 15:30 دقیقه در ترمینال امام رضا مشهد جمع شده و در ساعت 17:30 با تاخیر 1.5 ساعته با اتوبوس وی آی پی عازم اصفهان شدیم . یکی از جاذبه های طول مسیر، کویر انارک با ارتفاع حدود 1900 متر از سطح دریا خودنمایی میکرد . روز دوشنبه 05/04/96 ساعت9:15دقیقه صبح به ترمینال کاوه اصفهان رسیدیم . پس از صرف صبحانه و خرید ملزومات درساعت 9:50دقیقه با یک دستگاه مینی بوس کولردار به رانندگی آقای نصیریان به سمت سمیرم وروستای آبملخ رهسپار شدیم . در ساعت 13:30 دقیقه به ابتدای جاده خاکی روستا وپس از نیم ساعت طی مسیر در جاده ناهموارآن در ساعت 14 به روستای آبملخ رسیدیم . این روستا درارتفاع 1950 متر از سطح دریا بدون هیچگونه امکانات جهت مسافرین و فقط دارای یک امامزاده و یک سوپر مارکت کوچک می باشد که تنها نوشابه و پفک دارد . اهالی این روستا همگی یکدیگررا سید خطاب میکنند . پس از اسکان درمنزل یکی از اهالی و صرف ناهار و استراحتی مختصر در ساعت 17:30 بسمت آبشار فوق العاده زیبای آبملخ راهی شدیم . فاصله تا روستا حدود 40دقیقه میباشد . پس از استراحتی کوتاه و استفاده از مناظر زیبای آبشار به سمت روستا جهت اقامت شبانه راهی شدیم .روز سه شنبه 06/04/96 ساعت 6 صبح بیدار شده و ساعت 7 صبح پس از بارگیری کوله ها روی الاغ هایی که به این منظور هماهنگ شده بود به طرف گردنه اتابکی حرکت نمودیم . لازم به ذکر است آقایان زاده تراب و بهرام زاده بدلیل کسب آمادگی بیشتر کوله های خود را حمل نمودند . با صلاحدید سرپرست محترم برنامه آقای مکرم به عنوان سرقدم و آقای بهرام زاده به عنوان عقب دار تیم انتخاب شدند . شیب مسیر بسیار ملایم و پوش گیاهی منطقه از گیاهان متنوع و درختان زالزالک یا به زبان محلی سیستی بود. همچنین تیم از دودستگاه جی پی اس  جهت اطمینان بیشتر استفاده می نمود . هر یک ساعت در مسیر بطور تقریبی 10 تا 15 دقیقه جهت استراحت توقف می نمودیم . در مسیر حرکت گوسفند سراهای فراوان و همچنین حشرات زیادی وجود داشت . همچنین ریزگردها و گرد و غباربسیاری منطقه را پوشانده بود . در ارتفاع 2650متری به غاری رسیدیم که آب خنک و گوارایی از آن جاری بود که با تصمیم سرپرست محترم و مشایعت ایشان وارد غار شده و پس از طی 10متر بداخل آن به گودال عمودی برخورد کردیم که در آن تالابی وجود داشت که حرکت بیشتر در آن نیازمند تجهیزات فنی بود . از اینرو از غارخارج شده و به ادامه مسیر به سمت گردنه اتابکی حرکت نمودیم . ساعت 13 به گردنه سیور در ارتفاع 2900 متر و نیم ساعت بعد به آخرین چشمه درارتفاع 3030متر رسیدیم . باتصمیم سرپرست محترم در بالای چشمه که محل مناسبی جهت برپاکردن کمپ شبانه بود اطراق نمودیم . ساعت 14 جهت شناسایی مسیر آقایان زاده تراب و وحیدی به سمت گردنه اتابکی رفته و پس از صعود به ارتفاع 3700 متر و شناسایی کامل مسیر ساعت 17:30 دقیقه به کمپ بازگشتند . با تصمیم آقای زاده تراب ساعت 5 روز چهارشنبه 07/04/96 بیدار شده و ساعت 6 صبح جهت صعود به قله با کوله های حمله حرکت نمودیم .از این به بعد آب در مسیر وجود ندارد . پس از 45دقیقه به گردنه اتابکی رسیدیم که روبرویمان خط الراس مرکزی دنا با زیبایی فراوان خودنمایی مینمود . از اینجا قله کاملا مشخص بود . مسیر را بسمت قله با شیب زیاد از یال سمت راست که پوشش گیاهی متراکم وپاکوب ضعیفی داشت طی نموده و پس از ان به یال سنگی رسیده و پس از آن یال دیگری با شن اسکی سنگینی را پیمودیم . تمام این مسیر از گردنه اتابکی بدون تراورس و فقط مستقیم به سمت قله بود . شیب پای قله را نیز طی نموده و در ساعت 11:45 دقیقه تمام اعضا با انرژی قدم بر قله ی 4350متری کلقدویس نهادند . پس از گرفتن چند عکس یادگاری به سمت کمپ بازگشته و ساعت 16 به محل چادرها رسیدیم . پس از 2 ساعت استراحت اقدام به جمع اوری کمپ نموده و همچنان با انرژی به سمت اقامتگاه خود در روستا راهی شدیم . قابل به ذکر است که طی مسیر پیمایش اقدام به جمع اوری زباله ها نیز نمودیم . ساعت 23 وارد روستا شده و درمنزل اقامتگاه استراحت کردیم . روز پنجشنبه 08/04/96 ساعت 6:45 دقیقه با مینی بوس از روستا به قصد بازگشت به اصفهان خارج شدیم . همه اعضا باخوشحالی فراوان از این صعود موفقیت امیز اقدام به پذیرایی از هم تیمی های خود نمودند . ساعت 17 با اتوبوس از اصفهان به سمت مشهد حرکت و ساعت 8 صبح روز جمعه 09/04/96 وارد ترمینال مشهد شدیم .
اعضای محترم تیم : آقای مجید زاده تراب ( سرپرست تیم )
آقایان عبدالحسین نعیمی مکرم( سر قدم) – مهدی بهرام زاده (عقب دار) – رضاحیدری – مرتضی قربانیون  - امیرآتش افزا و علی وحیدی (مسئول هماهنگی و گزارش وعکاس)